Cestování osob se zdravotním postižením

Milé klientky, milí klienti,

letní prázdniny a s nimi spojené cestování nejen po krásách Česka, ale i za dálkami zahraničí se nezadržitelně blíží. Tento článek proto věnuje oblasti cestování s handicapem. Poradíme vám nejen to, jaké výhody mohou osoby se zdravotním postižením (OZP) při cestování využívat, ale také upozorníme na několik záležitostí, na co si dát případně pozor, abyste si mohli cestu či dovolenou užít bez zbytečných zádrhelů (a pokud už se nějaký zádrhel objeví, tak aby se dal co nejsnadněji vyřešit).

Výhody při cestování spojené s průkazem ZTP a ZTP/P

Pokud cestujete po České republice a jste držiteli průkazu ZTP nebo ZTP/P, můžete díky němu čerpat různé výhody. Těmi základními a zákonem danými výhodami jsou slevy na jízdném. Držitelé těchto průkazů mohou v ČR jezdit městskou hromadnou dopravou bezplatně (v případě průkazu ZTP/P má bezplatnou jízdu i průvodce v podobě jedné fyzické osoby), při využití vnitrostátní autobusové a vlakové přepravy pak mohou držitelé průkazu využít slevu 75 % ze základního jízdného (v případě průkazu ZTP/P pak má průvodce v podobě jedné fyzické osoby jízdu zdarma). Pokud je však v některém spoji (typicky např. u Pendolina) povinnost zakoupení místenky, tato povinnost se vztahuje i na držitele průkazů ZTP a ZTP/P včetně průvodce.

Další výhodou spojenou s průkazem ZTP a ZTP/P je možnost jízdy po dálnicích, rychlostních silnicích a ostatních zpoplatněných úsecích silnic v ČR bez nutnosti zakoupení si dálniční známky. Podmínkou této výhody ovšem je, aby držitel průkazu byl skutečně přítomen v autě (nemusí být nutně řidičem, může být pouze jako spolujezdec) a aby dané vozidlo bylo klienta nebo osoby jemu blízké.

Před několika měsíci proběhla médii informace, že na slevu na jízdném budou mít nárok i lidé, kteří pobírají invalidní důchod III. stupně, případně mají přiznanou invaliditu III. stupně bez nároku na výplatu invalidního důchodu. Tito lidé mohou od pondělí 27. června 2022 na okresní správě sociálního zabezpečení v místě svého trvalého bydliště požádat o vydání speciálního QR kódu. Díky němu budou moct od 1. 7. 2022 využít 50% slevu ze základního jízdného. Více informací o této oblasti naleznete např. zde.

S cestováním autem je nedílně spojena potřeba parkování. Držitelé průkazů ZTP a ZTP/P si mohou na sociálním odboru obecního či městského úřadu, případně magistrátu, vyřídit parkovací průkaz pro osoby se zdravotním postižením (tzv. modrou kartičku). Díky tomuto průkazu lze parkovat na místech vyhrazených pro OZP (tzv. na “vozíčkářích”). Tato výhoda se týká nejen ČR, ale také všech členských zemí Evropské unie. Důležité je samozřejmě mít platný průkaz ZTP nebo ZTP/P a platný tento parkovací průkaz, který je viditelně umístěný za čelním sklem auta.

Držitelé průkazu osoby se zdravotním postižením (tedy TP, ZTP i ZTP/P), případně lidé trpící např. onemocněními trávicího ústrojí, mohou na výdejních místech požádat také o bezplatné vydání euroklíče. Tento speciální klíč často využijí především (avšak nejen) k odemknutí si bezbariérové toalety. Více informací k euroklíči včetně kontaktů na výdejní místa v jednotlivých krajích naleznete zde.

Průkazy ZTP a ZTP/P vydané v ČR mají zaručené výhody pouze na území ČR. Pokud se tedy chystáte do zahraničí, doporučujeme vám nespoléhat se na to, že na základě českého průkazu ZTP nebo ZTP/P nějakou výhodu či slevu dostanete. Týká se to především úlev na poplatcích za využití zpoplatněných úseků silnic a dálnic v zahraničí, případně slev na jízdném ve veřejné dopravě. Doporučujeme tedy prostudovat si podmínky využití slev pro OZP v zahraničí ještě předtím, než se do dané země vypravíte. Informace týkající se např. dálničních poplatků naleznete např. zde.

Cestování veřejnou dopravou

Auto je sice nejčastější dopravní prostředek osob se zdravotním postižením, ale někdo může preferovat cestu veřejnou dopravou.

O tom, že při přepravě veřejnou hromadnou dopravou mají držitelé průkazu ZTP a ZTP/P jisté výhody, jsem psala výše. Na co je ale potřeba dát si ještě pozor, abyste nezůstali “trčet” na zastávce?

Jízdu prostředky MHD obvykle není nutné plánovat výrazně dlouho dopředu. Je ale potřeba předem si vyhledat bezbariérové spojení. Při vyhledávání lze využít známý on-line vyhledávač spojení, kde lze v dalších parametrech zaškrtnout možnost pouze bezbariérových spojení. Obracet se ale samozřejmě můžete také přímo na dopravní společnost, která MHD v daném městě zajišťuje. Doporučujeme také pro jistotu ověřit, zda v přepravních podmínkách daná společnost nemá podmínku, že držitel průkazu ZTP/P s sebou musí mít vlastní doprovod (máme informace, že se s tím někteří klienti setkali). Doporučujeme také ověřit si předem, zda je plánovaná nástupní i výstupní zastávka bezbariérová. V některých městech, např. i v Brně, dopravní společnosti zajišťující MHD nabízejí i službu asistenta. Pokud tedy chcete cestovat sami, ale např. při nastupování a vystupování z prostředku MHD si nejste jistí, můžete se u dopravce zcela jistě zeptat i na tuto možnost.

Cestu vlakem či autobusem už je potřeba naplánovat více dopředu. U dálkových autobusů jsou bezbariérové spoje nasazovány pouze omezeně, na některých trasách se s nimi bohužel nesetkáte vůbec. Pokud tedy chcete cestovat autobusem, je nezbytné pečlivě si ověřit, zda dopravce na vámi zvolené trase může nasadit bezbariérový spoj v den a v čase, kdy byste to potřebovali.

V případě cestování vlakem je situace alespoň o něco příznivější. Na regionálních tratích jsou stále častěji nasazovány bezbariérové soupravy a díky rekonstrukcím a modernizacím jsou stále rozšířenější i bezbariérové stanice a nádraží. V případě dálkových spojů jsou pak buďto také zařazovány moderní bezbariérové soupravy, případně je možné využít bezbariérový (u starých souprav možná ještě i nákladový) prostor s využitím plošiny. Obecně ale platí, že jízdu vlakem na vozíku je nezbytné objednat si alespoň 48 hodin předem prostřednictvím internetových stránek Českých drah, případně jiného dopravce (nejčastěji společnosti RegioJet). Pokud při své cestě budete kombinovat více různých dopravců, objednejte si cestu s vozíkem nebo asistenci na nádraží prostřednictvím objednávkového systému One Ticket Asistence.

U každého dopravce si pečlivě pročtěte přepravní podmínky pro lidi se zdravotním postižením, případně si podmínky přepravy osob na vozíku ověřte na infolince daného dopravce. Může se totiž stát, že dopravce má v podmínkách různá omezení – např. společnost RegioJet má v podmínkách, že vozík nesmí být širší než 60 cm, cestující se navíc musí zvládnout přesunout na klasické sedadlo.

Také vlakoví dopravci mohou nabízet (a obvykle nabízejí) službu asistence na nádraží. Podmínky využití této služby můžete zjistit obvykle na internetových stránkách daného dopravce, případně na jejich infolince.

Někomu se to možná může zdát jako nemožné, ale i s invalidním vozíkem lze využívat také leteckou přepravu. Někteří naši klienti se tak podívali dokonce až do Číny, Brazílie či Ameriky. Také u letecké dopravy platí pravidlo: důkladně si pročtěte přepravní podmínky dopravce, se kterým poletíte, a rozhodně se neostýchejte zeptat se případně telefonicky nebo e-mailem. Přepravní podmínky týkající se letů osob na invalidním vozíku si zjišťujte vždy s dostatečným předstihem před zakoupením letenky. Pokud zjistíte, že let je s přestupem a každou část zajišťuje jiný dopravce, zjistěte si, zda jsou oba (všichni) dopravci schopni spolu komunikovat nejen v otázce běžných zavazadel, ale právě i v otázce přepravy invalidního vozíku.

Doporučujeme zjistit si u každého dopravce konkrétně podmínky např. ohledně toho, zda bude nezbytné přesunout se na speciální letištní vozík, zda bude k dispozici jeden asistent, nebo zda jich bude více, zda budete mít asistenta k dispozici i v případě přestupu. V případě, že používáte elektrický vozík, zeptejte se, jak je to např. s nutností vymontování baterie či zda bude potřeba dokládat nějaký dokument dokládající bezpečnost baterie apod.. V neposlední řadě doporučujeme zjistit si, jak je to s možností využít během letu toaletu (případně pokud máte možnost, zeptat se někoho zkušenějšího, jak řešil vyprazdňování během letu).

Pokud se chystáte na cestu letadlem, skutečně se neostýchejte u dopravců ptát se i na ty věci, u nichž si myslíte, že by se neměl objevit problém. Když totiž narazíte na potíž třeba u nějakého vlakového spoje, obvykle to není až takový průšvih a dá se jet spojem dalším. Pokud ale narazíte na problém na letišti, tím spíš někde v zahraničí, může to znamenat zbytečné nervy a stresy.

Návštěvy památek a dalších turistických cílů

Mnohá turistická místa a mnohé cíle jsou v dnešní době již alespoň částečně dostupné. Než se ovšem vypravíte někam, kde bezbariérovost nemáte ověřenou (např. z dřívějších návštěv nebo od jiného vozíčkáře), doporučujeme předem na dané místo zatelefonovat nebo napsat e-mail a na bezbariérovost se zeptat. Vhodné je neptat se obecně na “bezbariérovost”, ale blíže to rozepsat – např. zda nejsou v areálu někde schody, jaká je přístupová cesta od parkoviště nebo zastávky veřejné dopravy, jak široké jsou chodby a dveře či zda je tam dostupná bezbariérová toaleta.

Tento postup je vhodné uplatnit nejen v rámci turistických cílů v České republice, ale také v zahraničí. Při té příležitosti se také můžete tamních pracovníků zeptat na možnost uplatnění nějaké slevy.

Pokud byste hledali nějaké tipy na bezbariérová zajímavá místa v Brně či Jihomoravském kraji, můžete se inspirovat např. ve videích natočených v rámci projektu HandMedia.

Bezbariérové ubytování

K dovolené neodmyslitelně patří ubytování. Výběru toho nejlepšího možného ubytování v cílové destinaci obecně věnujeme velkou pozornost. V případě, že je však potřeba bezbariérové ubytování, je nezbytné věnovat mu pozornost o to více. Mnohé hotely, penziony či jiné ubytovací služby se prezentují jako bezbariérové, avšak je vhodné toto ověřit. Podobně jako u různých turistických cílů doporučujeme do vybraného ubytovacího zařízení zatelefonovat, případně poslat e-mail, a ptát se na konkrétní body – např. na přístup od parkoviště, šířku chodeb, prostor před výtahem (zda je možné otočit se tam i s elektrickým vozíkem), rozměry vnitřního prostoru výtahu (zda se tam případně vejde i doprovod), přístupnost jídelny, šířka dveří do pokoje, do koupelny a případně toaletu (pokud je zvlášť), jak je řešena koupelna (vana x sprchový kout, umístění madel, sedačky do sprchy apod.), výšku lůžek (kvůli přesunům z/na vozík) apod.. Nebojte se ptát na konkrétní věci – mnoho lidí si bezbariérovost bohužel stále představuje pouze jako absenci schodů.

V případě, že se chystáte k moři, nebo má být u bazénu bazén, ptejte se i na dostupnost těchto míst – např. zda přes pláž vede nějaká lávka až přímo k moři, nebo zda končí 10 metrů od vody, zda je u bazénu instalovaná sedačka na spuštění se do vody apod.

Může se stát, že i přes veškerou opatrnost a předchozí ověřování si bezbariérovosti na nějakou bariéru narazíte. V takovém případě doporučujeme neprodleně o tom informovat odpovědného člověka – pokud jste na cestách takříkajíc ve vlastní režii, tak v hotelu můžete informovat např. recepční, u turistických cílů provozní apod.. Pokud jste na zájezdu zakoupeném u cestovní kanceláře nebo agentury, neprodleně informujte zástupce cestovní kanceláře, který je vám v místě pobytu k dispozici. Zjištěné nedostatky si také vyfotografujte či natočte. V případě zjištěných nedostatků (přesněji bariér) by vám totiž měla náležet nějaká kompenzace (např. v podobě vrácení části uhrazené částky).

Cestovní pojištění

Bez ohledu na to, zda má člověk zdravotní postižení, nebo nikoliv, vždy je vhodné před cestou uzavřít u některé z pojišťoven cestovní pojištění. Obvykle se jedná o nevelkou částku, která vám však může v případě nějakých zranění ušetřit značnou sumu. Cestovní pojištění se dá v současné době uzavřít i zaplatit přes internet, čili z pohodlí domova.

Přejeme vám příjemné léto a pohodově strávenou dovolenou, ať už ji budete trávit kdekoliv.
Věříme, že se vám všechny nepříjemnosti budou na cestách vyhýbat a že na žádném nádraží nebo letišti neuslyšíte hlášku, která zazněla v jednom díle amerického animovaného seriálu: “Pokud jako osoba na vozíku potřebujete asistenci, vybrali jste si špatnou společnost.”

Mgr. Zdeňka Zamazalová, DiS.

27.06.2022 |