Lázeňská péče s doprovodem
Dobrý den ráda bych Vás poprosila o pomoc či o radu .Dcera je ve 3 stupni ID ,má PnP 2 stupeň ,příspěvek na mobilitu a kartu ZTP .Lékař indikoval lázně na VII/7 s doprovodem , vzhledem k tomu že chodí o 2 fr. holích , potřebuji pomoc s donesením jídla, rozkrájením, oblékaní, svlékaní, uložit a pomoc vstát z lůžka ,ze židle , pomoci z hygienou a další, má více diagnóz. Bohužel při dotazu u mého obvodního lékaře mi nebyl schopný zodpovědět pár otázek které jsem měla. Proto sem se rozhodla oslovit Vaší poradnu a poprosit Vás zda by jste mi uměli odpovědět.
1. Pokud pojišťovna schválí doprovod do lázní , bude mít doprovod nárok na PN jako omluvenku nebo má nárok na klasickou placenou neschopenku. Kdo tuto PN vystaví? Předpokládám že v den nástupu lázně. Vím že budeme muset uhradit za služby v lázních doplatek skoro 20 tisíc za nás obě – je to pokoj v budově nejblíže procedurám je to bráno jako nadstandardní služba z ohledem na ubytování.
2. Co se stane pokud pojišťovna zamítne návrh s doprovodem ? Samotnou jí lázně nikde nepřijmou vzhledem k tomu že není soběstačná ? Jak máme potom postupovat? Dle specialisty jsou lázně šancí jak alespoň trochu zlepšit zdravotní stav.
3. Máme vůbec nějaké právo nebo výhodu jako pacient s doprovodem co se týká lázní a jejich pobytu?
4. Je možné po týdnu nebo v polovině pobytu změnit doprovod ? Myslím tím, pokud by doprovod musel z vážných rodinných nebo pracovních důvodů odjed? Jak by jsme v tomto případě měli posupovat?
Předem moc děkuji za Vaší odpověď . V.K.
Dobrý den, paní Květo.
Děkujeme za Váš dotaz.
Píšete, že lékař Vaší dceři indikoval komplexní lázeňskou péči s doprovodem. Zde skutečně záleží na schválení revizním lékařem dané zdravotní pojišťovny. Pokud dcera skutečně potřebuje pomoc druhé osoby, doporučím již nyní komunikovat s revizním lékařem a v případě, že by doprovod schválen nebyl, důvody doprovodu řádně vyargumentovat.
Další možností jsou lázeňská zařízení se zdravotnickým personálem, který pacientům dopomáhá (takto byly zařízeny např. Janské Lázně, tuším i Teplice v Čechách). Těchto lázní je poskrovnu a vždy je lepší si do konkrétních lázní zavolat a ověřit si jejich možnosti.
Doprovod dospělé osoby při lázeňské péči nemá nárok na pracovní neschopnost. Řešením je dovolená, neplacené volno, či jiná domluva se zaměstnavatelem.
Ošetřovné člena rodiny a dlouhodobé ošetřovné se obávám, že Vám lékař nevystaví, jelikož tyto podpory mají jasná pravidla.
Vaše dcera může na základě průkazu ZTP při lázeňském pobytu uplatnit slevu z lázeňského poplatku, který se platí obci. Dále některá lázeňská zařízení mají slevy pro doprovod v případě neschválení revizním lékařem pojišťovny.
Změny v doprovodu možné jsou. Je vhodné lázeňské zařízení na změny upozornit předem.
Co se týče podávání stravy – donáška a krájení, zde mnohdy stačí požádat servírky o nakrájení potravy a v kuchyni naporcují. Jinak jídlo donáší ke stolu servírka.
V případě doplňujících či dalších otázek se na naše sociální poradenství můžete samozřejmě opět obrátit, a to nejlépe prostřednictvím e-mailu (poradna@pcfenix.cz), na mne havlikova@pcfenix.cz, případně tel. +420 739 646 396.
S přáním příjemného dne
Mgr. Kateřina Havlíková
sociální pracovnice