Jaký je postup při žádání o pomůcku hrazenou zdravotní pojišťovnou?

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

dostává se k Vám letošní poslední článek z naší rubriky Na skok do poradny. Již nyní pro Vás máme připraveno několik námětů na články pro příští rok. Nemusíte se tedy obávat, že s koncem roku 2019 skončí i tato naše rubrika, prostřednictvím které vám přinášíme témata nejen důležitá, ale věříme, že i zajímavá.

Tentokrát se věnujeme nejen krátkému představení změn, které se od prosince 2019 promítnou v oblasti některých pomůcek hrazených ze zdravotního pojištění, ale především postupu, jak vlastně o takovouto pomůcku žádat. Na závěr přidáváme ještě přehled témat, se kterými jste se v rámci této rubriky mohli letos setkat.

Jménem celé služby odborné sociální poradenství, která je navíc od poloviny listopadu posílena o novou kolegyni Bc. Lenku Šoulákovou, vám přejeme příjemné a poklidné prožití adventu a Vánoc a do nového roku jen to dobré.

Poukazy na některé pomůcky (např. na ortézy, berle či nástavce na WC) není nutné postupovat reviznímu lékaři zdravotní pojišťovny. V takovém případě si můžete pomůcku jít ihned vyzvednout. V případě mnohých pomůcek (typicky se jedná např. o invalidní vozík, polohovací lůžko, antidekubitní podložky, vanový nebo pojízdný zvedák, chodítka apod.) je však nezbytný souhlas (schválení) revizního lékaře zdravotní pojišťovny. V takovém případě je základní postup následující: ze všeho nejdříve je nezbytné kontaktovat některého z dodavatelů a danou pomůcku vybrat a případně zaměřit. Na základě tohoto výběru vystaví dodavatel objednací list a kalkulaci obsahující i kódy, pod kterými zdravotní pojišťovny dané pomůcky evidují. S těmito podklady navštívíte svého odborného lékaře, který zdravotní pojišťovně zašle žádanku. Je nezbytné pamatovat na to, že u každé pomůcky musí být zdůvodněno, proč ji pacient potřebuje. Jakmile revizní lékař žádanku schválí, zašle ji zpět odbornému lékaři. Ten vystaví již klasický poukaz, který může zaslat přímo dodavateli pomůcky (kontakt na něj má od pacienta, když přinesl objednací list a kalkulaci), případně informuje pacienta, že si může poukazy vyzvednout. Na základě tohoto poukazu a po složení případné zálohy (v případě, že zdravotní pojišťovna hradí pouze část ceny pomůcky a pacient musí zbytek uhradit) se pomůcka závazně objednává a po dodání a uhrazení případného zbytku doplatku je předána pacientovi.

Pokud vám některý z našich článků unikl, případně byste se k některému rádi vrátili, ale už jej nemáte ve svém e-mailu a nedaří se vám jej nalézt ani třeba na facebookovém profilu ParaCENTRA Fenix, můžete si jej dohledat a přečíst na našem webu v sekci Poradna.

Mgr. Zdeňka Zamazalová, DiS.

Pokud Vás článek zaujal, potřebovali byste bližší informace, nebo sami máte obdobný problém, můžete se kdykoliv obrátit na naši bezplatnou online poradnu, kde Vám naši pracovníci rádi poskytnou potřebné informace.

25.11.2019 |