Podvodné internetové obchody – bez zboží a bez vracení peněz
Tržby internetových obchodů neustále rostou, obzvlášť tomu tak bylo v minulém roce, kdy mnoho prodejců muselo z důvodu nařízení vlády své kamenné obchody zavřít, proto se více, než kdy dříve nakupovalo zboží přes e-shopy. V době psaní tohoto článku situace přetrvává. Úměrně k počtu nákupů přes internet stoupá i počet spotřebitelů, kteří se stali obětmi nekalých praktik podvodných prodejců. Na co si tedy u internetových obchodníků dávat pozor?
Kde nakupovat?
Nejdůležitější je výběr spolehlivého prodejce. Lidé se často vrací na e-shopy, se kterými mají dobré zkušenosti. Dá se říci, že toto pravidlo může šetřit, jak peníze, tak i nervy (člověk nemusí být, jak na trní a přemýšlet, zda mu zboží bude doručeno). Pomoci při výběru seriózního internetového obchodu mohou kladné recenze od spokojených spotřebitelů. Hodnocení obchodů, recenze na samotné zboží, srovnávač cen apod., lze nalézt např. www.heureka.cz, www.zbozi.cz.
Důvěřuj, ale prověřuj
Ceny za zboží se u jednotlivých obchodníků mohou lišit, ale pokud některý internetový prodejce prodává zboží za výrazně nižší cenu než ostatní, ne-li pod cenou, zákazník by v tomto případě měl nákup na takovém e-shopu zvážit.
Před samotnou koupí výrobku je třeba zjistit, zda má obchodník na webových stránkách uvedené obchodní podmínky + reklamační řád a v jakém znění. Může se stát, že provozovatel e-shopu pouze zkopíroval obchodní podmínky z jiného obchodu.
Dále je třeba zkontrolovat kontaktní údaje obchodu. Prodejce by měl mít na webových stránkách uvedeno: název společnosti/obchodu (případně jméno a příjmení), adresu, kontakt (telefon, e-mail) a IČ/IČO. Na tomto odkazu je možné ověřit, jestli je konkrétní obchod v registru veřejné správy o ekonomických subjektech. Na webu české obchodní inspekce, je možné naopak zjistit jaké e-shopy jsou tzv. rizikové. Většinou neobsahují výše uvedené potřebné údaje.
Na policii se obrací zejména lidé, kteří si chtěli zboží koupit přes „bazar“ nebo od zahraničního prodejce, ve výsledku nemají zboží ani peníze. V mnoha případech není možné pachatele vypátrat (smyšlené jméno, neexistující tel. číslo apod.). I za předpokladu, že je podvodný prodejce vypátrán, oklamaný zákazník stále nemá vyhráno. V celém řízení hraje roli mnoho proměnných a poškozený nemusí své peníze už nikdy dostat nazpět. Proto jedinou spolehlivou věcí je těmto situacím předcházet. Při nákupu zboží z bazaru se např. doporučuje osobní předání. Na některých internetových bazarech je možné shlédnout „profil“ a hodnocení daného prodejce, pokud si tedy od něj v minulosti již někdo zboží zakoupil.
Shrnutí – Na co si dát pozor aneb varovné signály:
- Podezřele levné zboží (velký cenový rozdíl oproti ostatním nabídkám)
- Chybí kontaktní údaje na prodejce/firmu, nebo jsou neúplné
- Chybí obchodní podmínky a reklamační řád, nebo obsahují nesrovnalosti
- Není možné zvolit platbu na dobírku (jedinou možností je platba předem)
- Zahraniční provozovatel e-shopu – složitější komunikace při případné reklamaci
- Bazar (internetové bazary, Facebook – Marketplace apod.)
Kde může poškozený zákazník vyhledat pomoc?
- Policie ČR
- Poradny pro spotřebitele: www.vasestiznosti.cz; Spotřebitelský průvodce – COI
Zdroje:
bezpecne-online.saferinternet.cz
www.skrblik.cz
www.jaknainternet.cz
www.coi.cz
Policie ČR
Bc. Lenka Šouláková
29.01.2021 | Poradna