Tisková zpráva
Osobní asistence slaví 10 let
Drazí a milí čtenáři,
ráda bych vám za celý asistenční tým ještě dodatečně popřála vše nejlepší do nového roku. Nechť je plný nových zkušeností a možností, které vás budou neustále posouvat dál, a ať jste šťastní a zdraví.
Je nám už deset let
Ač se to možná nezdá, nové zážitky a zkušenosti se nevyhýbají ani asistenční službě. V roce 2009 se událo mnoho důležitých záležitostí. V USA se stal prvním afroamerickým prezidentem dnes již bývalý prezident Barack Obama. Severní Korea v tomto roce odpálila druhou jadernou bombu. Společnost Microsoft vydala operační systém Windows 7 a v České republice poslanecká sněmovna vyhlásila nedůvěru vládě Mirka Topolánka. Pro mnohé se však stala další velká věc, a sice ParaCENTRUM Fenix rozšířilo svoji nabídku o službu osobní asistence. Co to znamená?
Osobní asistence
Služba osobní asistence se zrodila za účelem poskytnout osobám na vozíku nové možnosti, jak žít svůj život, řekněme “bez omezení”. Doba přeplněných ústavů a péče mimo domov krok po krůčku mizí. Díky pomoci osobního asistenta jsou lidé s pohybovým omezením schopni zůstat v domácím prostředí a přitom nevyžadovat neustálou péči od svých nejbližších. Osobní asistent na sebe bere roli klientových rukou i nohou a zastává práci při výkonu péče o vlastní osobu, při osobní hygieně, pomáhá se zajištěním stravy, udržuje klientovu domácnost dle jeho požadavků, ale taky doprovází na cvičení či kulturní akce. Zkrátka zajišťuje klientův běžný den tak, aby to jak se říká, šlapalo.
Rosteme jako z vody
Díky možnosti rozvíjet se dál, jsme rostli a rostli, až jsme se do roku 2019 rozrostli do aktuálního počtu 15 asistentů. Tento počet je proměnlivý, hlavně proto, že půl týmu tvoří studenti, bez kterých by to ale, přiznejme si, nešlo. Mimo studenty, kteří ve většině případech pracují na dohodu, je náš tým obohacen o jádro asistenčního týmu, které tvoří pracovníci na smlouvu. Osobní asistenti pracují převážně v terénu či v domácím prostředí klienta, proto jsou pro mnohé takové nenápadné myšky, které prokluzují a “doma” v ParaCENTRU, se vyskytnou jen sporadicky. Nenechte se však mýlit, i o ni čas od času hledají své útočiště právě na Fenixu při školeních a supervizích, které probíhají převážně v podvečerních hodinách. A abychom stmelili náš asistenční tým, pořádáme setkání asistentů, které je vedeno v duchu neformálním, a tak společně jako tým trávíme chvilku času a probíráme běžný život každého z nás.
Osobní asistence v číslech
Díky tomu, že je nás tolik (a pořád rosteme), dokážeme pokrýt asistence u aktuálních 26 klientů. Počet asistentů a klientů řekněme je tak akorát, ale je třeba vzít v úvahu, že čas studentů je (často) kvůli studiu dosti omezený. Každopádně, v loňském roce 2018 klienti využili úctyhodných 8 586 asistenčních hodin. K tomu naši pracovníci na úvazek strávili na cestách mezi klienty 313 hodin. Pokud ale mluvím sama za sebe, zkušenosti a zážitky s klienty však vyčíslit nelze.
Asistence, do toho!
Někomu může připadat průběh rutinní. Faktem je, že každý klient má osvojený svůj individuální každodenní postup, kdy mu asistent pomáhá jej dodržovat. Avšak práce s lidmi je různorodá, a tak nové zážitky a zkušenosti přichází dál. Například se každoročně asistenti zúčastňují rekondičního pobytu na Březejci, kde si vyzkouší péči o klienty v jiném, než domácím prostředí. Osobní asistenti mají také tu čest doprovázet klienty i na delší pracovní cesty, kde se účastní různých přednášek a jednání, třeba na ministerstvu, ale i v zahraničí. Často se osobní asistent dostane i na místa, kam by se obyčejně nevydal. Je dobré spojit příjemné s užitečným, a tak nejednou se osobní asistenti s klienty domluvili na výletu do přírody, do kina či do divadla, na doprovodu do planetária či na výstavu. Zkrátka zážitkům se v asistenci meze nekladou.
A co dál?
V první řadě, zde i nadále budeme, ať už pro stávající, či nové klienty. Je těžké říci, zda ve stejném složení týmu jako teď, ale já věřím, že dobrých človíčků, kteří chtějí pomáhat, je na světě ještě vydatné množství, a že se vždycky nějací najdou. Děkujeme všem klientům za možnost prožívat s nimi jejich radosti i starosti a posouvat tak hranice pracovní na často až přátelské.
Za celý asistenční tým,
Lucie Vaculová
zástupce vedoucí služby osobní asistence