Bezbariérovost, Cestování
Cestování letadlem na vozíku
Během krátké doby se na mě obrátilo pár vozíčkářů s dotazem, jestli nevím, jak je to s cestováním v letadle na vozíku. Bohužel osobně jsem nikdy neletěl a tak mě napadlo oslovit někoho, kdo má naopak bohaté zkušenosti s tímto druhem cestování. Záměrně jsem hledal mezi svými kamarády někoho s elektrickým vozíkem, protože když to jde na něm, tak na mechanickém vozíku už je to “sranda”. Hned jako první mě napadla moje kamarádka Petra Čermáková, která i navzdory svému hendikepu (trpí vrozeným ochabováním svalstva) žije velmi aktivní život. Má spoustu koníčků a jedním z nich je právě cestování. Na dovolené byla například v Tunisu, Thajsku nebo na ostrově Tenerife. Během rozhovoru jsem se dozvěděl hodně zajímavé a důležité informace, o které se s vámi podělím.
Jak je to s rezervací letenky?
Čím dříve si letenku rezervujete, tím lépe. Stanovená lhůta je minimálně 48 hodin před odletem. Už při samotné rezervaci zadáváte, zda jste na vozíku, jestli máte doprovod, uvádíte rozměry a hmotnost vozíku.
Jaké druhy vozíků můžou být přepravovány?
S mechanickým vozíkem vesměs problém není. Některé letecké společnosti vám přepraví mechanický vozík přímo na palubě letadla jako uzavřené zavazadlo. Elektrický vozík musí mít odpojitelné suché (např. gelové) baterie, s vlhkými (kyselinovými) vám vozík u většiny leteckých společností nebude odbaven z bezpečnostních důvodů. Za váš vozík, ať už mechanický nebo elektrický neplatíte jako za kusové zavazadlo. Letecké společnosti ho v běžných případech přepravují bezplatně. To samé platí pro zdravotní pomůcky (např. vanové zvedáky, toaletní židle nebo křesla).
Jak probíhá odbavení a nástup do letadla?
Na letišti buďte minimálně dvě hodiny před odletem. Letištní služba se vás ujme už při samotném odbavování a doprovází vás až k nástupu do letadla. Tato služba není určena jen hendikepovaným, ale také např. seniorům. Zajistí vám nejen pomoc se zavazadly, ale také pomůže při přesunu na transportní vozík, kterým vás dopraví až k sedačce na palubě letadla. S sebou do letadla si můžete vzít zavazadlo o maximální hmotnosti 5 kilogramů. Pokud letadlo stojí na rolovací dráze, jste přepravováni dodávkou nebo autobusem s výsuvnou rampou co nejblíže k letadlu. Ve většině případů nastupují do letadla jako první lidé s hendikepem. Po přistání opouštějí naopak letadlo jako poslední. Z bezpečnostních důvodů sedí vozíčkář na sedadle hned vedle uličky.
Je dobré cestovat s doprovodem?
Před odletem se informujte u dané společnosti, jaká má pravidla pro přepravu imobilních osob. Některé letecké společnosti trvají na tom, aby osoba s omezenou pohyblivostí měla svůj doprovod, v opačném případě to je důvod vás odmítnout. Některé aerolinky doprovod nevyžadují.
Může si vozíčkář dojít v letadle na toaletu?
Smích… 🙂 Pokud si nestoupnete, tak bohužel nemůže. Toalety jsou tak malé, že člověk vykonává potřebu ve stoje. Já to řeším tak, že si před odletem nechám dát permanentní katetr a tím je po problému. Jednou jedinkrát jsem letěla bez katetru. Celý let jsem skoro nepila, byla pořád ve stresu, jestli to na mě nepřijde a to už nikdy více. Vy kluci to máte jednodušší. Dáte si bažanta do nohavice a nic neřešíte. My holky to máme o dost složitější.
Cestuješ sama nebo s cestovní kanceláří?
Jednou jsem letěla s cestovkou. Teď si všechno zařizuji sama. Většinou neletím jenom já a asistent, ale většinou se domluvíme a letíme jako parta lidí. Minimálně ještě jeden vozíčkář a doprovod. Je to i z toho důvodu, že si navzájem pomáháme a vše je pro všechny jednodušší.
Máš nějaké zkušenosti s parkováním auta u letiště během dovolené?
Parkování blízko letiště moc nedoporučuji. Jednak tam moc možností, kde dlouhodobě zaparkovat auto není, a když ano, tak za velmi vysoké poplatky. Nejvíce se mi osvědčilo mít někoho, kdo vás odveze a při návratu z dovolené pro vás zase přijede. Jednou jsme to řešili tak, že bratr vyložil všechny zavazadla a autem odjel dál od letiště a zaparkoval na sídlišti.
Vím, že jsi měla nějaké trable s elektrickým vozíkem, když ti ho vykládali z letadla, povíš mi o tom?
No ani mi nemluv… To bylo na jedné z prvních dovolených s našima. Když jsme přiletěli do Tunisu, tak mě vyložili a čekali jsme na zavazadla. Tenkrát jsem s sebou měla jak mechanický tak i elektrický vozík. Na pásu nám přijely kufry, mechaničák a elektrický vozík nikde. Chvíli jsme čekali, vozík pořád nikde. V jednu chvíli jsme si všimli, že se pás zastavil. Po nějaké době se opět rozjel, ale můj vozík stále nikde. Do toho na nás tlačila delegátka, že musíme jet, že už se čeká jen na nás… Společně s rodiči jsme začali lítat po letišti a hledali vozík. Všichni si nás přehazovali jak horkou bramboru a nikdo nic nevěděl. Když jsme se šli ptát k další přepážce, tak se najednou objevil uprostřed haly můj električák s ulomenou přední stupačkou. Nevěřila jsem svým očím. Dovolená ještě ani nezačala a já nebudu mít na čem jezdit. Vozík byl řádně zabalený, oblepený nálepkami, že je křehký a přesto byl zničený. Dokázat to nemohu, ale myslím si, že se to stalo, když se zaměstnanci pokoušeli dostat vozík na pás pro zavazadla. Co dělat, když se vám něco podobného stane? Především musíte s kompetentní osobou sepsat zápis o tom, co se stalo, v jazyce, kterému budete rozumět. A hlavně nesmíte opustit letištní budovu. Pokud byste to udělali, tak nemáte nárok na žádnou reklamaci. Samotnou reklamaci vyřídíte až po návratu z dovolené s aerolinkou, která poškození zavinila.
Peti, moc ti děkuji za rozhovor a věřím, že výše uvedené rady a tipy pomůžou k pohodlnému a bezproblémovému cestování nejen našim klientům ve Fenixu. V případě , že vás napadne jakýkoliv dotaz, neváhejte Peťu kontaktovat na e-mail: cermule@seznam.cz.
Jan Vočka